Cold Calling har en mørk Side

Copyright 2006 Frank Rumbauskas

Har du nogensinde spekuleret over, hvorfor salgschefer er så vedholdende, at du koldt opfordre?

Har du nogensinde spekuleret over, hvorfor mange virksomheder vil ikke engang overveje et marketingbudget, og i stedet mandat cold calling, gør det et job krav, og fortælle dig, du vil blive fyret, hvis du ikke gør det?

Virker det ikke lidt mærkeligt, at du ville blive betalt så meget i løn bare at løbe rundt indsamling 50 visitkort, en dag, eller at gøre halvtreds telefonsamtaler, når dine talenter er så meget bedre end det?

Der er en grund til alle denne sindssyge. Det er den mørke side af kolde kald, og de egentlige årsager hvorfor mange virksomheder stadig tvinge sælgere til at engagere sig i denne gamle, forældede metode til at gøre forretning.

Først og fremmest koster kolde kald ikke virksomheden penge. Det koster dig penge. De kommer til at undgå at bruge penge på markedsføring, og i stedet de lade dig gøre det hårde arbejde med cold calling. Dette er på trods af, at cold calling har de laveste afkast af alle salgsaktiviteter, og derfor efterlader dig med de lavest mulige lønseddel.

Andet, kolde kald koster ikke virksomheden tid. Hvis de ønskede at sammensætte en markedsføringsplan ville de enten nødt til at ansætte flere medarbejdere til at gøre det, tage nuværende medarbejdere fra andre opgaver, eller leje en uden for virksomheden til at gennemføre den. I stedet, de fortæller dig at gøre det. Dette sparer arbejdskraft og eliminerer behovet for at ansætte nye medarbejdere eller hyre en ekstern konsulent. Slutresultatet er, det er udgifter du tid og tvinger dig til at spilde din kostbare tid på den laveste procentdel salg aktivitet i stedet for på noget mere produktivt.

Sindssyge af alt dette er at forsøge at spare tid og penge ved at tvinge dig til kolde opkald ender med at koste virksomheden enorme mængder af tid og penge! Det er naturligvis ikke rentabelt at have sælgere kolde ringer når det konsekvent har de laveste afkast af alle salgsaktiviteter. Men de gør det alligevel, med troen på at det er en smart måde at skære hjørner. Kendsgerningen er, at have sælgere koldt opkald er penny-wise og pund-tåbelige. Det lader virksomheder skære hjørner på kort sigt, men med meget alvorlige langsigtede konsekvenser. Cold calling, når påberåbes som den vigtigste kilde til nye forretninger, ofte fører til tab af fortjeneste, nedskæringer og endda konkurs.

Virksomheder, der har succes i dag gider ikke med cold calling. De gennemfører en markedsføringsplan, der genererer kvalificerede kundeemner, og de giver kundeemnerne til sælgerne, der simpelthen går ud og lukke dem. Dette er den eneste fornuftige måde at gøre forretning i den tyve-først århundrede.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.